
Počet slov: 233 | Potrebný čas na prečítanie: 1 min.
Efektívne ospravedlnenie…
✨ … by malo uznať ľútosť za to, čo sa stalo
✨ … by malo jasne vysloviť „prepáč“
✨ … nemalo by obsahovať “ale”
✨ … je zamerané na činy daného človeka, nesnaží sa zbaviť sa viny
✨ … nemalo nútiť druhého človeka k ospravedlneniu…
✨ … by malo uznať, že sme porušili očakávania druhej osoby
✨ … by malo validizovať pocity druhého (načúvať, ako sa druhý cíti a empaticky mu odkomunikovať porozumenie)
✨ … obsahuje prosbu o odpustenie
✨ … nemalo by slúžiť ako spôsob vyhnutia sa dôležitej konverzácii, “aby sme o tom viac nemuseli hovoriť”
✨ … malo by byť sprevádzané otázkou ,,Čo môžem urobiť, aby som to napravil?”
✨ … malo by poskytnúť uistenie, že urobíme všetko preto, aby sa daná situácia v budúcnosti neopakovala
✨ … pokiaľ možno, by malo situáciu napraviť
✨ … by malo byť úprimné. Bolo zistené, že ľudia mali tendenciu prežívať väčší hnev po neúprimnom ospravedlnení po ktorom nenasledovali kroky na nápravu vzťahu, v porovnaní so žiadnym ospravedlnením.
- Fehr, R., & Gelfand, M. J. (2010). When apologies work: How matching apology components to victims’ self-construals facilitates forgiveness. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 113(1), 37–50. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2010.04.002
- Chapman, G., & Thomas, J. (2006). The Five Languages of Apology. Oasis.
- Winch, G. (2014). Emotional First Aid: Healing Rejection, Guilt, Failure, and Other Everyday Hurts. New York: Plume.