Webináre o odpustení s Pavlem Ratajem a Luciou Záhorcovou Odpustenie ako cesta k uzdraveniu

emócie

Málokedy naša odpoveď pomôže, aby bolo druhému lepšie - to, čo skutočne pomáha, je spojenie

Mgr. Lucia Záhorcová PhD.

odpustenie.sk | Málokedy naša odpoveď pomôže, aby bolo druhému lepšie - to, čo skutočne pomáha, je spojenie
Zdroj fotografie: Jackson David, unsplash.com

Počet slov: 335 | Potrebný čas na prečítanie: 2 min.

Pravdou je, že málokedy naša odpoveď pomôže, aby bolo druhému lepšie - to, čo skutočne pomáha, je spojenie - Brené Brown

Brené Brown vo svojom krátkom animovanom videu vysvetľuje rozdiel medzi sympatiou a empatiou. Keď sa niekomu stane niečo zlé, sympatia sú naše odpovede typu “aspoň”. Teda, keď sa niekomu rozpadá manželstvo povieme “aspoň v nejakom manželstve si”, keď žena potratí bábätko, povieme “aspoň vieš otehotnieť”. V snahe pomôcť chceme vylepšiť to, ako sa druhý cíti. Prípadne sa snažíme odviesť jeho pozornosť od toho, že trpí, napríklad mu ponúkneme zmrzlinu či povieme mu vtip.

Empatia nie je o tom, že sa nevyhnutne snažíme svojou odpoveďou vylepšiť, ako sa druhý cíti. Často to ani nie je možné a zranený človek to nevyžaduje. Na niektoré situácie v živote neexistujú jednoznačné odpovede, ktoré pomôžu k tomu, aby sa druhý cítil lepšie. Čo skutočne pomáha je “spojenie” - teda byť tam s druhým vo chvíli, kedy trpí. Sadnúť si k nemu a byť s ním v tichosti. Držať ho za ruku. Nesnažiť sa naprávať.

“Empatia je voľba a je to zraniteľná voľba” (Brene Brown) - na to, aby sme sa mohli spojiť s niekým, kto trpí, sa musíme vedieť spojiť so svojimi vnútornými zraniteľnými časťami. Nie je totiž ľahké byť pri niekom kto trpí. Ide nám to lepšie, keď sme sami zažili niečo ťažké a máme skúsenosť s bolesťou či utrpením a pri snahe o empatizovanie sa s touto časťou svojho ja spojíme.

Theresa Wiseman navyše popisuje 4 hlavné kroky k preukázaniu empatie:

  1. Vnímanie perspektívy druhého, teda obuť si na chvíľu jeho topánky.
  2. Vyhýbať sa hodnoteniu, namiesto toho jednoducho počúvať.
  3. Rozpoznať emóciu druhého, ktorú ste možno predtým aj Vy cítili v podobnej situácii.
  4. Odkomunikovať druhému emóciu, ktorú sme rozpoznali, napr. “Vidím, že si veľmi smutná.”

Páčil sa vám článok?

Podporte nás na buymeacoffee.com

Mohlo by vás zaujímať:

odpustenie.sk | Odpustenie sebe vo vzťahu je dôležité nielen pre nás, ale aj pre partnera

Odpustenie sebe vo vzťahu je dôležité nielen pre nás, ale aj pre partnera

Keď si odpustíme po tom, ako zraníme nášho partnera, má to význam nielen pre nás, ale aj pre neho. Obaja môžeme byť tak vo vzťahu spokojnejší

odpustenie.sk | Odpustenie sebe, prečo je niekedy náročné a ktoré emócie v ňom zohrávajú dôležitú úlohu?

Odpustenie sebe, prečo je niekedy náročné a ktoré emócie v ňom zohrávajú dôležitú úlohu?

Odpustiť sebe je náročnejšie ako odpustiť druhému. Prečo je tomu tak? ...